Uiterlijk

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In der aktuellen Farbforschung bezieht sich der Begriff „Appearance“ (Erscheinungsbild) auf die wahrgenommene Farbe eines Objekts oder einer Oberfläche unter verschiedenen Beleuchtungsbedingungen und in unterschiedlichen Umgebungen. Bei der Appearance geht es darum, wie Farben von Menschen visuell wahrgenommen werden und wie sie von den Eigenschaften des Lichts, der Oberflächenbeschaffenheit und anderen Umweltfaktoren beeinflusst werden.

1. Kleurwaarneming onder variabele omstandigheden

  • Lichtbron: Het type lichtbron (bijv. daglicht, gloeilamp, LED) heeft een sterke invloed op de waargenomen kleur van een object. Verschillende lichtbronnen hebben verschillende spectrale verdelingen die de kleurweergave kunnen beïnvloeden.
  • Omgevingsomstandigheden: De omgeving waarin een object befiHet uiterlijk van de kleur kan sterk worden beïnvloed door de achtergrond van de kamer of naburige kleuren.

2. Metamerisme

  • Metamerisme verwijst naar het fenomeen waarbij twee objecten er hetzelfde uitzien onder één lichtbron, maar er anders uitzien onder een andere lichtbron. Dit gebeurt wanneer de spectrale reflectie-eigenschappen van de objecten vergelijkbaar maar niet identiek zijn.

3. Kleurconsistentie

  • Kleurconsistentie beschrijft het vermogen van het oog om de kleur van een object relatief consistent waar te nemen, ongeacht veranderingen in de verlichting of de omgeving. Dit is een belangrijk mechanisme dat ervoor zorgt dat we objecten onder verschillende lichtomstandigheden consistent kunnen identificeren.

4. Oppervlakte-eigenschappen

  • De aard van een oppervlak, zoals GlamourDe kleur, textuur of doorschijnendheid beïnvloedt ook het uiterlijk van de kleur. Glanzende oppervlakken kunnen licht anders weerkaatsen dan matte oppervlakken, wat resulteert in verschillende visuele indrukken.

In kleuronderzoek beschrijft "verschijning" daarom de complexe interactie tussen licht, oppervlakken en het visuele systeem die de verschijning van kleuren bepaalt. Het is een multidisciplinair onderzoeksgebied dat zowel de fysische als de psychologische aspecten van kleurwaarneming omvat om een uitgebreid begrip van de visuele wereld te ontwikkelen.

Und warum gibt es dieses Forschungsgebiet? Ein ganz klassisches Beispiel:

Kundenfrage: Ist denn die gleich Farbe auf einem Proof auf einem glänzendem, matten und satinglänzenden Proofpapier unterschiedlich?

Meine Antwort:

Zwei Antworten:
1) Nein: Für den Druck nach ISOCoatedV2 heißt es in der Vorgabe: „Glänzend oder matt gestrichenes Afdrukpapier voor foto's >80gr/qm …“, also man sieht hier schon, daß matt und glänzend gleichbedeutend stehen. Durch die Geometrie der Farbmesstechnik in der Druckindustrie  (45/0/2°) wird auch jeglicher Glanzeffekt messtechnisch eliminiert, auch messtechnisch sind daher hochglänzend und supermatt identisch.

2) Ja: In Sachen Farbempfindung durch das menschliche Auge können identische Farben durch die unterschiedlich wirkende Reflektion von matten und glänzenden Oberflächen durchaus unterschiedlich wirken. Und: Wenn Sie den Glanz messtechnisch mitberücksichtigen (beispielsweise mit einem Meetapparaat met kogelkop (d8° anstelle 45/0/2°), dann würde auch messtechnisch die Farbe auf matt und glänzend natürlich unterschiedlich gemessen werden. Aktuell misst die Druckindustrie aber nicht so.

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