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Udseende

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In der aktuellen Farbforschung bezieht sich der Begriff „Appearance“ (Erscheinungsbild) auf die wahrgenommene Farbe eines Objekts oder einer Oberfläche unter verschiedenen Beleuchtungsbedingungen und in unterschiedlichen Umgebungen. Bei der Appearance geht es darum, wie Farben von Menschen visuell wahrgenommen werden und wie sie von den Eigenschaften des Lichts, der Oberflächenbeschaffenheit und anderen Umweltfaktoren beeinflusst werden.

1. Farveopfattelse under varierende forhold

  • Lyskilde: Typen af lyskilde (f.eks. dagslys, glødelampe), LED) har stor indflydelse på den opfattede farve af et objekt. Forskellige lyskilder har forskellige spektralfordelinger, som kan påvirke farvegengivelsen.
  • Omgivelsesbetingelser: Det miljø, som et objekt befinder sig iefiFarvens udseende kan i høj grad ændres af baggrunden i rummet eller nabofarver.

2. Metamerisme

  • Metamerisme refererer til det fænomen, at to genstande kan se ens ud under én lyskilde, men se forskellige ud under en anden lyskilde. Det sker, når objekternes spektrale refleksionsegenskaber er ens, men ikke identiske.

3. Konsistens i farven

  • Farvekonstans beskriver øjets evne til at opfatte farven på et objekt relativt konsekvent uanset ændringer i belysning eller miljø. Det er en vigtig mekanisme, som sikrer, at vi konsekvent kan identificere objekter under forskellige lysforhold.

4. Overfladeegenskaber

  • En overflades beskaffenhed, som f.eks. GlamourFarven, teksturen eller gennemskinneligheden har også indflydelse på, hvordan farven ser ud. Blanke overflader kan reflektere lyset anderledes end matte overflader, hvilket resulterer i forskellige visuelle indtryk.

I farveforskningen beskriver "udseende" derfor det komplekse samspil mellem lys, overflader og det visuelle system, som bestemmer farvernes udseende. Det er et tværfagligt forskningsfelt, der omfatter både fysiske og psykologiske aspekter af farveopfattelse for at udvikle en omfattende forståelse af den visuelle verden.

Und warum gibt es dieses Forschungsgebiet? Ein ganz klassisches Beispiel:

Kundenfrage: Ist denn die gleich Farbe auf einem Proof auf einem glänzendem, matten und satinglänzenden Proofpapier unterschiedlich?

Meine Antwort:

Zwei Antworten:
1) Nein: Für den Druck nach ISOCoatedV2 heißt es in der Vorgabe: „Glänzend oder matt gestrichenes Papir til billedudskrivning >80gr/qm …“, also man sieht hier schon, daß matt und glänzend gleichbedeutend stehen. Durch die Geometrie der Farbmesstechnik in der Druckindustrie  (45/0/2°) wird auch jeglicher Glanzeffekt messtechnisch eliminiert, auch messtechnisch sind daher hochglänzend und supermatt identisch.

2) Ja: In Sachen Farbempfindung durch das menschliche Auge können identische Farben durch die unterschiedlich wirkende Reflektion von matten und glänzenden Oberflächen durchaus unterschiedlich wirken. Und: Wenn Sie den Glanz messtechnisch mitberücksichtigen (beispielsweise mit einem Måler med sfærisk hoved (d8° anstelle 45/0/2°), dann würde auch messtechnisch die Farbe auf matt und glänzend natürlich unterschiedlich gemessen werden. Aktuell misst die Druckindustrie aber nicht so.

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