RGB-Farbräume sind Farvesysteme, die verschiedene Farbtöne mit den drei Grundfarben Rot, Grün und Blau darstellen. RGB-Farbräume werden in der digitalen Bildbearbeitung, Fotografie und Computertechnik verwendet, um Farben präzise zu definieren. Die wichtigsten RGB-Farbräume und ihre Besonderheiten sind:
sRGB
sRGB ist der am weitesten verbreitete RGB-Farverum und wird von den meisten Monitoren, Druckern und digitalen Kameras verwendet. Er wurde von HP und Microsoft in den 1990er Jahren entwickelt, um einen Standard für die Farbdarstellung im Internet und auf verschiedenen Geräten zu schaffen.
Eigenschaften von sRGB:
- Gamut (Farbraumumfang): Relativ klein im Vergleich zu anderen RGB-Farbräumen, deckt aber den Großteil der Farben ab, die auf Standardmonitoren angezeigt werden können.
- Anwendungsbereich: Ideal für Webgrafiken, allgemeine Fotografie und Druckanwendungen, bei denen eine konsistente Farbdarstellung auf verschiedenen Geräten wichtig ist.
- Kalibrierung: Einfach zu kalibrieren und weitgehend unterstützt.
- Schwäche: Insbesondere im Cyan-Bereich ist sRGB deutlich kleiner als der klassische CMYK-Farbraum ISOCoatedV2. Das blaueste Cyan in sRGB liegt bei rund 80% Cyan in ISOCoatedV2. Da fehlt also einiges in sRGB.
- Meine Beobachtung: Zwar sind viele günstige Monitore auch heute nicht in der Lage, den sRGB Farbraum umfassend darzustellen, bei den etwas besseren farvestyring-fähigen Monitoren ist sRGB aber der heutige Kalibrationsstandard. Dennoch: Ich hatte vor einigen Jahren meiner Frau ein Notebook gekauft, das eine sehr lange Akkuleistung hatte und dessen Display sehr stromsparend war. Ich habe den Farbraum dort einmal nachgemessen: Er hatte nur eine 49% sRGB Abdeckung… heißt: Vom „kleinsten“ RGB-Farbraum konnte selbst dieser Monitor nur weniger als die Hälfte der Farben darstellen. „Kein Wunder bestellt meine Frau nichts im Internet“, dachte ich nach der Messung, „für sie sieht ja alles Grau aus…“. 🙂 Plakativ formuliert, aber wir alle, die wir mit dem Design von Farbe zu tun haben sollten daran denken: Es gibt viele Menschen, die unsere gestaltete und definierte Farbe einfach nicht sehen können. Ob auf schlechten Bildschirmen oder Beamern: sRGB ist bei weitem noch nicht der Standard in der Displaywelt.
Adobe RGB
Adobe RGB wurde 1998 von Adobe Systems entwickelt, um einen größeren Farbraum abzudecken, insbesondere im Bereich der Druckvorstufe und professionellen Fotografie. Dieser Farbraum umfasst mehr grüne und blaue Farbtöne als sRGB.
Eigenschaften von Adobe RGB:
- Gamut: Größer als sRGB, besonders im grünen und cyanfarbenen Bereich.
- Anwendungsbereich: Wird häufig in der professionellen Fotografie und im Grafikdesign verwendet, wo es auf eine präzise Farbwiedergabe ankommt. Gerade moderne Kameras bieten statt sRGB auch AdobeRGB als alternativen Farbraum an, um Bilder direkt in AdobeRGB auf die SD-Karte zu speichern.
- Kalibrierung: Erfordert eine sorgfältige Kalibrierung und geeignete Ausgabegeräte, um den erweiterten Farbraum vollständig bruge zu können.
- Meine Beobachtung: Gute, hardwarekalibrierbare Wide-Gamut-Monitore verfügen heute fast alle über entweder den gesamten Adobe RGB Farbraum, oder wenigstens über 99% des Farbraumes in der Darstellung. Warum hat sich Adobe RGB in der Welt so stark durchgesetzt, im Vergleich zu ECI RGB V2? Weil dieser Farbraum einfach durch Adobe überall vorinstallierte wurde … nicht aber, weil er besser oder wesentlich anders ist. Wer aber einen Monitor hat, der über Adobe RGB verfügt und diesen Farbraum darstellen kann, der hat auch heute noch einen teuren Monitor gekauft.
Viele Spiegelreflexkameras bieten auch die Fotografie entweder in sRGB und Adobe RGB an.
ProPhoto RGB
ProPhoto RGB, auch bekannt als ROMM RGB (Reference Output Medium Metric RGB), wurde von Kodak entwickelt und bietet den größten Farvesortiment unter den gängigen RGB-Farbräumen. Es wurde speziell für die professionelle Bildbearbeitung und -archivierung entwickelt.
Eigenschaften von ProPhoto RGB:
- Gamut: Deckt nahezu den gesamten sichtbaren Farbraum ab, einschließlich vieler Farben, die für das menschliche Auge kaum wahrnehmbar sind.
- Anwendungsbereich: Ideal für die professionelle Fotografie und Bildbearbeitung, insbesondere bei der Arbeit mit RAW-Dateien, um den maximalen Farbumfang zu erhalten.
- Kalibrierung: Sehr anspruchsvoll in der Kalibrierung und benötigt hochwertige Ausgabegeräte, die den großen Farbraum darstellen können.
- Meine Beobachtung: ProPhoto RGB wird heute kaum mehr von Fotografen eingesetzt, hat aber aufgrund seiner schieren Größe schon noch einige Verbreitung. Im Softproof System Spektralsikker beispielsweise wird ProPhoto RGB genutzt, um Papier-Texturen und Heißlaminering af filmen in Silber und Gold in den Softbevis mit Spectraproof zu integrieren.
DCI-P3
DCI-P3 ist ein RGB-Farbraum, der von der Digital Cinema Initiatives (DCI) entwickelt wurde und hauptsächlich in der Filmindustrie sowie auf modernen High-End-Displays wie 4K-Fernsehern und Monitoren verwendet wird.
Eigenschaften von DCI-P3:
- Gamut: Größer als sRGB, aber kleiner als Adobe RGB und ProPhoto RGB, bietet jedoch eine bessere Farbwiedergabe für digitale Filme.
- Anwendungsbereich: Häufig in der Film- und Fernsehproduktion sowie bei hochwertigen Displays zu finden.
- Kalibrierung: Wird zunehmend von modernen Geräten unterstützt, aber immer noch nicht so weit verbreitet wie sRGB.
- Meine Beobachtung: Apple hat P3 zur Verbreitung verholfen, da alle Apple Handys mit dem P3 Farbraum ausgeliefert werden Aufgrund der starken Beschränkungen von sRGB ist zu hoffen, daß sich P3 als neuer Standard für das Internet durchsetzen wird.
ECI-RGB-V2
ECI RGB V2 wurde von der European Color Initiative (ECI) entwickelt und ist speziell für den europäischen Druckstandard ISOcoated V2 konzipiert. Dieser Farbraum ist darauf ausgelegt, eine optimale Farbwiedergabe für Druckvorlagen zu gewährleisten.
Eigenschaften von ECI-RGB-V2:
- Gamut: Breiter als sRGB, aber nicht so groß wie Adobe RGB oder ProPhoto RGB. Er ist jedoch ideal auf die Anforderungen des klassischen Offset-Drucks abgestimmt.
- Anwendungsbereich: Hauptsächlich im europäischen Druckwesen und bei der Erstellung von Druckvorlagen verwendet, um eine präzise Farbwiedergabe zu gewährleisten. Druckorientierte Werbeagenturen und Designer arbeiten oft mit ECI-RGB V2 als Farbraum.
- Kalibrierung: Wichtig für professionelle Druckdienstleister, die den ISOCoatedV2-Standard einhalten möchten.
- Meine Beobachtung: Viele klassische Druckdienstleister, Kunstbuch-Verlage und Repro-Studios nutzen ECI-RGB-V2. Außerhalb der Vorstufen-Welt ist der Farbraum aber nicht sehr verbreitet. ECI RGB V2 nutzen wirklich meist nur Betriebe, die für die Druckindustrie optimierte Daten aufbereiten und herstellen.
Unterschiede und Anwendungen
Die wichtigsten Unterschiede zwischen diesen Farbräumen liegen in ihrem Farbumfang (Gamut) und ihrem Anwendungsbereich. sRGB ist der Standard für die meisten Verbrauchergeräte und Webanwendungen, während Adobe RGB und ProPhoto RGB in der professionellen Fotografie und Bildbearbeitung bevorzugt werden, um einen größeren Farbraum abzudecken und mehr Details in den Farben zu erhalten. DCI-P3 ist speziell auf die Bedürfnisse der Filmindustrie und moderner Displays zugeschnitten. ECI-RGB-V2 ist besonders relevant für das europäische Druckwesen und bietet eine ausgewogene Farbdarstellung für Druckerzeugnisse.
In der Praxis ist es wichtig, den richtigen Farbraum für die jeweilige Anwendung zu wählen. Für Webgrafiken und alltägliche Anwendungen reicht sRGB aus, während für professionelle Fotografie und Druckvorstufe Adobe RGB oder ProPhoto RGB bessere Ergebnisse liefern. Bei der Filmproduktion und auf modernen High-End-Displays kommt DCI-P3 zum Einsatz. Für den europäischen Druckstandard ist ECI RGB V2 oder Adobe RGB gut geeignet. Die Wahl des Farbraums beeinflusst die Farbgenauigkeit und die Qualität der Endergebnisse sehr, weshalb eine kompetente Kalibrierung und hochwertige Hardware wie Monitore und Kameras für die RGB-Farbaufnahme und RGB-Farbwiedergabe entscheidend sind.
Flere artikler om emnet:
RGB-Farbräume sind Farbsysteme, die verschiedene Farbtöne mit den drei Grundfarben Rot, Grün und Blau darstellen. RGB-Farbräume werden in der digitalen Bildbearbeitung, Fotografie und Computertechnik verwendet, um Farben präzise zu definieren. Die wichtigsten RGB-Farbräume und ihre Besonderheiten sind: sRGB sRGB ist der am weitesten verbreitete RGB-Farbraum und wird von den meisten Monitoren, Druckern und digitalen Kameras verwendet. Er wurde von HP und Microsoft in den 1990er Jahren entwickelt, um einen Standard für die Farbdarstellung im Internet und auf verschiedenen Geräten zu schaffen. Eigenschaften von sRGB: Adobe RGB Adobe RGB wurde 1998Læs mere her
Heute erreichte mich eine Email, in der PANTONE fragte, wie es seine Produkte und Dienstleistungen in Zukunft ausrichten soll. Die Nutzer wurden sowohl befragt, aus welchen Ländern, Branchen und aus welchen Betriebsgrößen sie stammen, aber auch, wie die PANTONE Produkte in Zukunft aussehen sollen, und was man als Kunde bereit wäre, zukünftig für die PANTONE Dienste zu bezahlen. Frage: Was dürfen PANTONE Dienste kosten? Hierbei orientiert sich PANTONE scheinbar an den PANTONE Connect Preisen: Alle Preisabfragen haben als niedrigste Preiskategorie < 7,- EUR / Monat, also den PANTONE Connect PreisLæs mere her
I de seneste uger har der været lange diskussioner på mailinglisten for digitaltryk på Fograom et forskningsprojekt til definition af standardiserede tonale gradueringer af Særlig farven skal lanceres. Hvad handler det hele om? Inden for CMYK- og syvfarvetryk er definitionen af klare, printbare og bevisbare standarder veletableret og afprøvet i praksis. Hvis papiret eller papirklassen er kendt og defineret, en målestandard som M0/M1/M2 er etableret, og indholdet af optisk hvidt er kendt, kan der opnås en enestående præcis gengivelse af det efterfølgende tryk i prøvetrykket. DenLæs mere her
En ny generation af FarvemålerI modsætning til de klassiske måleinstrumenter, som er helt indkapslede systemer, der enten bruges som Farvemåler eller som Spektrofotometer og derefter levere dataene til en computer via et interface eller en app eller vise dem direkte, består den nye generation af farvemåleenheder kun af belysning og software, hvor optikken i en moderne iPhone fra Apple bruges som sensor. Indtil nu har der været to kategorier af måleinstrumenter på markedet: på den ene side præcisionsinstrumenter, dvs. spektrofotometre fra industrigiganter som X-Rite eller KonicaMinolta, ogLæs mere her
Selv næsten 9 år efter introduktionen af det efterfølgende farverum PSOCoatedV3 ISOCoatedV2 / FOGRA39 er stadig det mest almindelige farverum i Europa. Hos Proof GmbH tæller vi fra tid til anden omkring 200 jobs for bl.a. German Printing and Media Industries Federation. Beviser i ISOCoatedV2 til omkring 68% af alle korrekturjobs hos os. Et tydeligt tegn på den fortsat udbredte brug af farverummet. ISOCoatedV2: Fra klassisk farverum til industriens fyrtårn Ud over printproofs for Offsettryk på Papir til billedudskrivning men der er også mange flere applikationer iLæs mere her
Fra onsdag den 21.2.2024 finder Fogra's todages symposium om farvestyring igen sted i München. På den ene side vil farvestyringseksperter fra produktionsindustrien og SMV'er rapportere om deres status for implementering og realisering af farvestyring, herunder Proctor & Gamble, L'Oréal og Kärcher i år, men den aktuelle udvikling inden for områder som ECG, soft proof og hardcopy proof vil også blive præsenteret og diskuteret. Emnet Decoration Proofing har fået sit eget fokus og viser, hvordan sofistikerede dekorative overflader kan indfanges, vises korrekt i softproof og derefter trykkes korrekt. For os som Fogra-medlemLæs mere her
reagerede på den klare kritik af de nye 2023-farver og forklarede nogle af de kontroversielle nyskabelser. Blandt andet blev de nye vifter kritiseret: PANTONE præciserede derfor: PANTONE-farvevifterne er IKKE en bindende reference. Det fremgår tydeligt af en slide fra en præsentation af Jason J. Campbell, Solution Architect Professional Colour Services hos PANTONE. På side 9 i præsentationen siger han om PANTONE-farveguiderne: "En spændende præcisering, som mange PANTONE-brugere ikke var klar over. Pantone Product Manager Joyce Stempkowski forklarer nu i PrintweekLæs mere her
Som Eddy Hagen skrev i dette indlæg på LinkedIn, er der store farveforskelle mellem de helt nye 2023 PANTONE Solid Coated-farveprøver og den tidligere version, især for PANTONE 2635 C-farven. Så jeg målte de samme farver i den nye 2023 PANTONE Color Bridge Coated-vifte én gang til og sammenlignede dem med den tidligere version. Jeg havde målt de to farver fotograferet af Eddy Hagen i min vifte og kom frem til ...D50/2° Allerede ved første øjekast stod det klart, at det ikke kun handlede omLæs mere her
Der har sneget sig flere fejl ind i de nye PANTONE 2023-vifter. Både PANTONE Solid Coated og Solid Uncoated indeholder farver, hvor de nye formuleringer er forkerte. I PANTONE Solid Coated fan 2023 er PANTONE 107 C og PANTONE 108 C påvirket af identiske farveformler, ligesom PANTONE 113 C og PANTONE 114 C er det. Dette kan ikke være tilfældet med forskellige farver. Flere fejl i PANTONE Solid Uncoated fan 2023 I PANTONE Solid Uncoated fan 2023 er der fortsatLæs mere her
Det nye år starter med en relancering af forskellige PANTONE-ventilatorer: PANTONE Solid Coated- eller Solid Uncoated-ventilatorerne er blevet relanceret med 5 nye Grundfarven og 224 nye farvenuancer, og de har været tilgængelige siden slutningen af december 2022 både som nye ventilatorer og som et supplement til den eksisterende Solid Coated ventilator. Et supplement til PANTONE Bridge Edition vil blive frigivet i løbet af de næste par uger, men er endnu ikke tilgængeligt, mens de supplerede PANTONE Bridge-ventilatorer er tilgængelige som en vol...ledition er allerede tilgængelige. PANTONE Pastels and Neons-viften er tilsyneladende også ny, men ifølge farvekortbutikkenLæs mere her
Igen i år har vi lavet prøvetryk til Fogra-certificering og sendt dem til München-Aschheim. Dette er vores årlige måde at bevise, at vi ikke kun leverer fremragende korrekturkvalitet gennem interne kvalitetskontroller, men at kvaliteten af vores korrekturer også måles og bekræftes af eksterne organer. Vi har derfor fået certificeret vores prøvetryk for ottende år i træk. Siden 2019 har vi også været certificeret til reproduktion af spotfarver ("Spot-cert"). Hvorfor Fogra-certificeret? Fogra-certificeringen giver os den sikkerhed, vi har brug for til at kommunikere præcisionen af vores korrekturer.Læs mere her
I løbet af de sidste par måneder har vi hos Proof.de overvejet, hvordan vi kan forbedre vores allerede meget gode farvemålingsteknologi yderligere med hensyn til hastighed og målepræcision. Det blev hurtigt klart, at der kun var to enheder, der kunne komme i betragtning: KonicaMinolta MYIRO-9, efterfølgeren til den tidligere FD-9, eller X-Rite ISIS 2 XL. Udgangspunktet: Da vi har 5 korrekturapparater på Proof GmbH, er kalibreringen af mål til profiloptimering en tidskritisk opgave for os. Derfor har vi i de sidste par måneder været på udkig efter en opgradering til vores tidligere X-Rite i1-iO-bord, da vi havdeLæs mere her
I det aktuelle nummer af Fogra News "Fogra Aktuell" er Proof GmbH involveret to steder. For det første er der et resumé af Fogra-rapporten om vores første FOGRA55-certificering til syvfarvetryk med udvidet farverum i CMYKOGV. Mere information om vores FOGRA55-certificering kan også findes på Fogra's hjemmeside: https://fogra.org/pressemitteilungen/fogracert-erste-cpc-zertifizierung-fuer-fogra55-cmykogv-330 og om proof.de: https://www.proof.de/erste-proof-zertifizierung-fuer-den-7c-proof-nach-fogra55-bestanden/ Og for det andet var der en rapport om afslutningen af forskningsprojektet for digitalt tekstiltryk, FOGRA58, som vi faktisk er involveret i ...Læs mere her
På det seneste har vi modtaget flere og flere forespørgsler om farvestyring, hvor "digital first"-design er ved at nå deres grænser: Nemlig når den første messedeltagelse, den første årsrapport eller det første katalog i klassisk onlinetryk skal udkomme efter nogle måneder eller år. Og det er netop på dette tidspunkt, at alle involverede indser, at de ikke engang ved, hvordan deres "digital first"-farvestrategi skal se ud på tryk. Men lad os se på problemet fra begyndelsen: digital first = førsteprioritet for digitale onlinemedier. Men hvad hvis printet kommer? Selv for store globale virksomheder til småLæs mere her
Mange af vores kunder bestiller simpelthen deres korrekturer på faktura, og det har vist sig at være en stor succes gennem årene. I langt de fleste tilfælde betaler vores kunder deres fakturaer meget punktligt. Hidtil har vi derfor sendt betalingspåmindelser og rykkere med posten efter cirka en til to måneder. Men da vi i de seneste måneder har automatiseret nogle regnskabsprocesser, såsom at importere fakturaer fra Proof.de-butikken til regnskabsprogrammet, har vi nu også været i stand til at automatisere og forenkle udsendelsen af betalingspåmindelser og rykkere. FraLæs mere her
FESPA rapporterede for nylig om vores Fogra55-certificering til prøvetryk med CMYKOGV-farver med Expanded Color Gamut. https://www.fespa.com/de/neuigkeiten/features/exakte-proofs-fur-7-farben For dem, der ikke kender FESPA, er FESPA en global sammenslutning af 37 nationale foreninger for serigrafi, digitaltryk og tekstiltryk og arrangerer udstillinger og konferencer for dette samfund.
Proof GmbH er blevet den første virksomhed, der er blevet certificeret til proofing for det nye syvfarve 7C CMYKOGV-farverum FOGRA55 til udveksling af syv farver.
Min schweiziske ven Peter Jäger er fortaler for en farvestyring, der fungerer pålideligt på tværs af printere og skærme, computere og farvesystemer, internettet og printprodukter: Simpelthen cross-media. Og efterhånden som flere og flere virksomheder og software fra mediebranchen, som f.eks. produkterne fra Colorgate fra Hannover, åbne systemer som freeColour CIELAB HLC Colour Atlas, bliver farvestyring på tværs af medier enklere, mere transparent og: Simpelthen mere konsistent. Fordi det gode er det, der virker og giver præcise, transparente og reproducerbare resultater. I sin nye video viser han, hvordan han bruger cross-media i hverdagen forLæs mere her
Uanset hvad vi skriver her på bloggen: Nogle gange siger billeder simpelthen mere end ord. Derfor har vi lagt en kort video online, som præsenterer os og vores arbejde. Det gør det hurtigt og nemt at forstå, hvem vi er, og hvad der får os til at fungere. Kan du lide vores lille film? Vi vil være meget glade for at modtage din feedback! <span style="“display:" inline-block; width: 0px; overflow: hidden; line-height: 0;“ data-mce-type="“bookmark“" class="“mce_SELRES_start“"></span> Post Views: 1.558
Igen i år har vi indsendt korrekturer til Fogra-certificering. Det beviser, at vi ikke kun leverer fremragende korrekturkvalitet gennem interne kvalitetskontroller, men at kvaliteten af vores korrekturer også bekræftes af eksterne organer. Vi har derfor fået certificeret vores prøvetryk for syvende år i træk. I 2019 blev vi som de første certificeret til reproduktion af spotfarver ("Spot-cert"), og i 2020 gennemgik vi også Spot-cert-certificeringen. Og for niende gang i træk er vi blevet certificeret afLæs mere her
Post Views: 109