Závěrečná zkouška Media Design 2013: Problémy s korekturou CMYK plus HKS 37 K

Hodnotit nyní

Po celém Německu skládají stážisté v oboru designér digitálních a tištěných médií závěrečné zkoušky v oblasti tisku. Letošním úkolem je vyretušovat obrázek. CMYK obrázek, na kterém se barva blůzy mění z bílé na bílou. HKS 37 K je třeba změnit. Sama o sobě dobrá úloha, která staví budoucí mediální designéry před řešitelný a dobrý úkol.

Od roku 2010 se závěrečné zkoušky skládají společně s Fogra Mediální klín 2.0 buď jako barevně odlišené Důkaz předložit, nebo by měl zkoušený, v souladu s ZFA Media (Zentral-Fachausschuss Druck und Medien) "přesvědčit se o správné kalibraci výstupního zařízení pro konkrétní zařízení ještě před vytištěním své zkušební práce", což je něco, čeho může reálně dosáhnout jen málokterý zkoušející. A tak každoročně závěrečné práce adeptů mediálního designu končí v reprografických studiích a u poskytovatelů korekturních služeb a jsou tam odborně korigovány.

Znění požadavků ZFA na doklady k závěrečným zkouškám naleznete zde.

Letos však poprvé závěrečná zkouška pro návrháře médií nevyžaduje data v CMYK, ale jako pětibarevná data v CMYK plus HKS 37 K. Nejkritičtějším aspektem je, že HKS 37 K má být integrována jako barva látky do obrazu CMYK. Zvláště kritické: HKS 37 K má být integrována jako barva látky do obrazu CMYK a bílá blůza má být přebarvena v HKS 37.

Problém: Speciální barvy nelze prověřit, nebo jen v omezené míře. Proč?

  • Starší Důkazyystémy mohou používat pouze CMYK, ale ne Speciální barvajako je HKS nebo Pantone proofen. Tyto nátiskové systémy někdy simulují přímou barvu CMYK, ale výsledkem je čistě náhodný produkt, který je převážně stále v CMYK. Barevný prostor je simulovaná, ale v žádném případě není spolehlivá nebo dokonce barevně odlišená. Bodová barva.
  • Nové systémy ochrany, jako např. EFI Barevně odolný XF nebo GMG Colorproof dokáže zpracovávat přímé barvy a zobrazovat také pětibarevné soubory..
    Ale: Výrobci vždy ukládali pouze barevnou hodnotu 100% přímé barvy. Logo v plné barvě HKS 37 K lze tedy zobrazit relativně dobře. Obraz s vysokým rozlišením v pixelech složený z 5 barev, v němž se měkké přechody v CMYK slévají do ploch přímých barev a přechodů přímých barev, se však vždy zobrazí pomocí RIPprocesor rastrového obrazu v nátiskovém systému. To má za následek dramatické chyby při nátisku i v nejmodernějších nátiskových systémech.

Ukázka testu pro závěrečnou zkoušku mediálního designéra 2013:

Snímek obrazovky 2013-06-03 v 22.54.16Snímek obrazovky 2013-06-03 v 23.17.06

 

 

 

 

 

 

 

Vlevo: Snímek obrazovky s pětibarevnými daty z aplikace Adobe Acrobat 9.
Vpravo: Fotografie důkazu s EFI Colourproof XF 4.5.7 a Epson 7900 se Spectroprooferem.

Jedna věc okamžitě upoutá pozornost: Jemné struktury látek a barevné nánosy původního souboru se v nátisku stávají jedinou plochou barvy; údajně "barevně přesný nátisk" moderního nátiskového systému se s daty vůbec neshoduje. 

Snímek obrazovky 2013-06-03 v 23.26.54

Na pipetě se zobrazuje hodnota barvy v místě kříže: 100% HKS 37 K a 30% černá. Taková oblast se nepochybně musí jevit podstatně tmavší než čistá barevná oblast HKS 37 K, jak je tomu při pohledu na obrazovku. Na výše uvedeném důkazu však není vidět žádný rozdíl, přetisk černé barvy v důkazu zcela mizí. Korektura není v žádném případě barevně závazná. Pokud tedy nejmodernější kontrolní systémy tímto způsobem selhávají, je těžké si představit výsledky u starších kontrolních systémů.

Společnost EFI v marketingových materiálech ke svým náhledovým systémům uvádí toto: "Přesná správa barev podle měření s pokročilou optimalizací přímých a procesních barev vám umožní snadno dosáhnout precise, předvídatelné a opakovatelné důkaz o smlouvěs."

Důkaz může být "opakovatelný", ale rozhodně není "přesný" nebo "předvídatelný".

Problém při závěrečné zkoušce: Zkušební komise obvykle hodnotí práci uchazečů na základě důkazů, nikoliv na základě údajů. Od zavedení požadavku na korektury v roce 2010 mohly být všechny předchozí závěrečné zkoušky barevné, a proto byly také "závazné". V roce 2013 to však již neplatí.

Ve výše uvedeném případě zkoušející pracoval podle svých nejlepších znalostí a provedl korekturu své zkoušky na nejmodernějším korekturním systému. Pokud se však zkoušející při hodnocení jeho závěrečné zkoušky podívá pouze na korekturu, nemůže vidět ani posoudit kvalitu retuše. A to nikoli proto, že by se v některém místě vloudila chyba. Je to jednoduše proto, že speciální barvy, jako jsou HKS a Pantone, nelze kontrolovat.

Další článek s podrobnějším vysvětlením tohoto tématu najdete zde.
Téma: "Je možné provést korekturu přímých barev?"

Podle našeho názoru nebyl tento důležitý technický aspekt průkaznosti přímých barev při tvorbě úlohy zohledněn, jinak by úloha musela být jistě zadána jinak.

Wir appellieren daher an alle Prüfungskomissionen für Mediengestalter, zur Beurteilung der Qualität der Abschlussprüfung 2013 nicht nur den Proof, sondern ausschließlich die Daten heranzuziehen. V opačném případě se právem otevírají dveře vlně odvolání a žalob proti známkám uděleným zkušebními komisemi. A to není ani v zájmu tvůrců úkolů v ZFA, ani v zájmu zkušebních komisí a kandidátů.

... DODATEK ... DODATEK ... DODATEK ... DODATEK ... DODATEK ... DODATEK ...

Pro ilustraci problému jsme opět připojili dva příklady důkazu. Po konzultaci s odborníky z našeho systémového domu a z EFI jsme vypracovali pět různých způsobů, jak co nejlépe dokázat údaje o testových položkách, zejména pro důkaz maturitních zkoušek. Obtížnost: Co je nejlepším řešením pro testovou položku 1, je nejhorším řešením pro testovou položku 2. Proto musíme téměř vždy provést důkaz závěrečné práce různými metodami, abychom pak vizuálně a po analýze dat zkušebního vzorku zvolili optimální způsob důkazu dat zkušebního vzorku.

První příklad: Nastavení s HKS 37 K a kreslení výhradně v černém kanálu

Snímek obrazovky 2013-06-03 v 23.26.54

Vlevo: Snímek obrazovky z aplikace Acrobat.
Středisko: Proof v EFI Colorproof XF 4.5.7 se standardním nastavením na Epson 9900 se Spectroprooferem
Vpravo: Proof v EFI Colorproof XF 4.5.7 s upraveným nastavením přetisku pro přímé barvy na Epson 9900 se Spectroprooferem

2_screen 2_efi_original 2_efi_modified

 

 

 

 

 

Při standardním nastavení EFI uprostřed zmizí veškerá kresba z blůzy, která je v HKS 37 K zobrazena téměř ploše. Korektura s upraveným nastavením přetisku zcela vpravo se velmi blíží originálu a v tomto případě by byla nejlepším řešením.

Druhý příklad: Struktura s HKS 37 K a silným kreslením v CMYKu

 snímek obrazovky2

Vlevo: Snímek obrazovky z aplikace Acrobat.
Středisko: Proof v EFI Colorproof XF 4.5.7 se standardním nastavením na Epson 9900 se Spectroprooferem
Vpravo: Proof v EFI Colorproof XF 4.5.7 s upraveným nastavením přetisku pro přímé barvy na Epson 9900 se Spectroprooferem

1_screen 1_efi_original 1_efi_modified

 

 

 

 

 

Při standardním nastavení EFI uprostřed je kresba v blůze zobrazena realisticky s tendencí k azurové barvě, což se odráží v hodnotách souboru. Avšak nátisk s upraveným nastavením přetisku vpravo vypadá příliš tmavě, kresba se téměř ztrácí v tmavě modré barvě látky.

Testovací položka 1 by tedy měla štěstí při tisku s upraveným nastavením, testovací položka 2 při korektuře s původním nastavením přetisku. Pro obě platí následující: Údajně "barevně přesný nátisk" není závazný, ale je výsledkem nastavení v korekturním softwaru spolu s PDF Print Engine nebo postcript Tlumočník 3. úrovně.

Bitte beachten Sie: Die Screenshots und Fotos auf dieser Seite sind nicht farbverbindlich, sondern sollen vedliglich die Schwierigkeiten beim Proof der Zeichnung der Bluse verdeutlichen.

 

Další články k tématu:

8 komentářů u „Abschlussprüfung Mediengestalter 2013: Probleme beim Proof von CMYK plus HKS 37 K“

  1. Dobrý den, pane Betzi,

    Děkuji vám za podrobný článek. Je nepochopitelné, jak může být nastavena taková maturitní zkouška, která téměř znemožňuje hodnocení závěrečné práce.

    Doufejme, že se těmto úlohám v budoucnu vyhneme, nebo že kritéria hodnocení umožní odpovídající flexibilitu.

    Odpovědět
    • Dobrý den, pane Kornfunk,

      Zadání závěrečné zkoušky pro designéry digitálních a tištěných médií bylo letos jistě nešťastné pro hodnocení zadání, to bylo zkušebními komisemi částečně řešeno tak, že nebyly hodnoceny "nezávazně viditelné" části zkoušky, např. retuš z hlediska kontrastu a barevnosti, ale byl za to udělen maximální počet bodů. Hodnotila se pouze typografie nebo správná reprodukce zadání. Práce byla také znehodnocena, pokud nebyla odevzdána v pěti barvách s HKS 37 K a CMYK, ale pouze ve 4C, což nebylo v některých případech neobvyklé. Stále tedy byla k dispozici nějaká hodnotitelná kritéria, která umožňovala reálné hodnocení maturitních prací, aniž by bylo nutné hodnotit "spornou" část zkoušky. Nicméně, a to máte naprostou pravdu: úloha nebyla technicky dobře promyšlená s ohledem na důkaz.

      Mnoho pozdravů
      Matthias Betz

      Odpovědět
  2. Dobrý den,
    nádherné vysvětlení o důkazu a proveditelnosti.
    Mnohokrát za to děkujeme.

    Ale to, co dělá ZFA, je naprostý nesmysl. Mám pocit, že zkoušky vytváří nějaký zedník. Člověk nebo lidé, kteří tyto zkoušky vytvářejí, vědí o těchto profesích asi tolik jako žába.
    Je škoda, že jsou naši stážisté šikanováni takovými nesmyslnými lidmi, kteří jsou zcela mimo realitu.

    Odpovědět
    • Dobrý den,

      Děkujeme za vaši zpětnou vazbu. Nevyjádřil bych se tak drasticky jako vy a nechci upírat čestnému povolání zedníka žádnou kompetenci, ale chápu váš hněv ohledně letošní zkoušky. Zkouškové zadání považuji za smysluplné a srozumitelné, a také považuji zadání za snadno splnitelné v daném čase. Můj praktikant, který zkoušku také skládal, se s úkolem vypořádal dobře.

      Nicméně problém s důkazy byl při tvorbě úlohy zcela jistě přehlédnut, což může souviset s tím, že v době tvorby úlohy ZFA nebyl na palubě žádný důkazový intimista, který by se tímto problémem zabýval. A za obzvlášť nepříjemné považuji, že dosažení závěrečného zkušebního důkazu - okamžitého, názorného a spolehlivého posouzení zkušební úlohy - bylo letos bez varování vyrváno z rukou zkušebních komisí. A místo toho musí zkušební komise posuzovat kvalitu retuše, kterou podle mého názoru nemohou posoudit v žádném médiu.

      Nebo jasněji řečeno: Přesněji řečeno: hodnotící komise musí posuzovat něco, co nevidí. Ne v korektuře, ne na obrazovce, ne ve Photoshopu, ne v Acrobatu.

      Netroufám si odhadnout, jak bude vypadat barva 60/50/30/20 CMYK plus 100% HKS 37 K. Netroufám si předpovědět, zda je zobrazení pravděpodobně modrošedého vlivu na HKS 37 K lepší než retuš jiného zkušebního vzorku, protože nevěřím, že správný barevný výsledek této retuše vidím ve Photoshopu nebo Acrobatu, a nevidím ho ani v nátisku. A to je pro práci zkušební komise obtížné východisko. A ZFA bude muset této kritice letošního zadání čelit.

      S pozdravem,
      Matthias Betz

      P.S.: V současné době testuji nejnovější korekturní software na trhu, Fiery XF 5.0. Oblast pozadí 20% HKS 37 K a 10% černá zde vypadá úplně jinak než v korektuře s EFI Colorproof XF 4.5.7. A rozdíly jsou i v barvě tmavých kontrastních částí blůzy. Stejný soubor byl zkontrolován na stejné korekturní tiskárně se stejným papírem a stejnou barvou, lišil se pouze korekturní software. Povrch mi připadá lepší ve Fiery, ale myslím, že halenka je lepší v EFI, a to i ve srovnání s barvou ve větráku HKS 3000 ... ale co znamená lepší? Ani v Acrobatu, s jehož displejem porovnávám své nátisky, nevidím spolehlivě výsledek barevnosti.

      Odpovědět
  3. Dobrý den, paní Appelová,

    Vlastně chápu zadání testu, což je typický požadavek na budoucí mediální designéry. A také chápu myšlenku použití barevně přesného nátisku, aby byly výtisky srovnatelné. Nedávno jsem u nás hodnotil zkoušku pro středně pokročilé a museli jsme dlouho přemýšlet, zda kandidátova tiskárna tiskla se šmouhami, nebo zda kandidát chtěl svému zkušebnímu dílu záměrně dodat "zašlý vzhled". To se u zkušebních nebo tiskových nátisků nestává, protože zde je zaručen minimální standard a srovnatelnost výsledků. Bohužel bylo přehlédnuto, že přímé barvy nemohou být kontrolovány způsobem barevné vazby, protože pro to neexistuje žádný standard. U mých korektorů má přímá barva, například HKS 37 K, přístup k celému barevnému prostoru korekturního systému, a protože máme v systému například zelenou a oranžovou jako samostatné tiskové barvy, je barevný prostor přirozeně mnohem větší než ISOCoatedV2. U staršího nátiskového systému s menším počtem barevných odstínů je barevný prostor samozřejmě podstatně menší a u nátiskového systému, který převádí přímé barvy na CMYK, vypadá "nátisk" opět úplně jinak. A to může skutečně znamenat znevýhodnění jednotlivých zkušebních vzorků v testu, za které zkušební vzorek neodpovídá. Nehledě na to, že korekturní software často poskytuje zcela chybné výsledky, jak je vidět na mých obrázcích, bez ohledu na barevný prostor.

    Právě jsem mluvil po telefonu s kolegou, který má ve své firmě na starosti korektury a v současné době se snaží opravit závěrečné zkoušky svých vlastních stážistů. Potýká se s úplně stejným problémem jako my: data jeho stážistů vypadají dobře, ale důkaz je naprosto nepřijatelný.

    Dal jsem mu několik našich řešení, s nimiž jsme byli schopni vytvořit dobré důkazy maturitní zkoušky, a doufám, že jedno z našich řešení bude fungovat i pro něj. Ale opravdu se nemůže stát, že by ani korektoři, kteří mají několik vlastních korektorských systémů, nebyli schopni správně zkontrolovat práce svých vlastních žáků.

    O problému s důkazem II jsem nepřemýšlel. My sice posíláme korektury ještě týž den, pokud obdržíme data do 16 hodin, a můžeme je doručit i přes noc do 9 hodin ráno... ale samotné poštovné stojí 35 eur, a pokud DHL zásilku nestihne, pak je čtvrtina zkoušky neúspěšná, protože modul W3 s faktorem 25 a hlavní úloha s koncepcí dohromady dávají faktor 75. A to se ještě neděje. Máte pravdu: pro některé uchazeče je to jistě nerealizovatelné.

    Slyšela jsem však také, že některé IHK nebo školy nevyžadují u modulu W3 korektury, ale pouze barevné výtisky, na rozdíl od písemného zadání. Alespoň tak jsem to kdysi četl od jednoho stážisty na fóru a přišlo mi to jako dobré a pragmatické řešení.

    Mnoho pozdravů

    Matthias Betz

    Odpovědět
    • Dobrý den, pane Betzi,

      Ano, určitě máte pravdu, že je to v zásadě dobrý úkol. Velmi zajímavé mi také přišlo, že se mediální designéři musí ve zkoušce zabývat tématem speciálních barev. Ani to mi nepřišlo tragické - jako grafik, kterým jsem, se s tím člověk setkává pořád. Hlavně požadavek na "barevně přesný nátisk" v souvislosti s digitálním tiskem mi byl krajně podezřelý. Velmi trefně jste řekl, že i profesionálové s tím mají své potíže. A podle mého názoru je to stres, kterému nemusíte vystavovat uchazeče o zkoušky.
      Není pochyb o tom, že by měl být dodán vysoce kvalitní tiskový produkt. Uchazeči se pak mohou seznámit také s typy papíru a případnými technikami dokončování.
      U testovací práce II jsem alespoň mohl zajistit, aby uchazeči museli dodat "pouze" vysoce kvalitní digitální tisk, nikoli barevně přesný nátisk. Byl jsem také ujištěn, že se bude hodnotit jak výtisk, tak data, která kandidáti odevzdají na CD.

      Doufejme, že váš článek a případné komentáře, které obdržíte, budou důvodem k zamyšlení a budou upraveny tak, aby odpovídaly požadavkům tisku.
      Jistě by se měl pečlivě zvážit tisk na jednoduché "domácí inkoustové tiskárně" jako podklad pro zkoušku. Ale tvrzení jako "vysoce kvalitní digitální tisk" by věci zjednodušilo a definovalo naprosto přijatelný rozsah výsledků.

      Jsem velmi ráda, že se takovými problémy zabýváte tak fundovaně a objektivně - mé stážistce to velmi pomohlo a uklidnilo ji, že jsem jí mohla ukázat, že problém byl uznán a že jsem se v této věci obrátila i na zkušební komisi.

      S pozdravem,
      Jessica Appel

      Odpovědět
  4. Dobrý den, pane Betzi, děkuji Vám za Vaše kvalifikované připomínky.
    Bohužel se takové nepraktické úlohy opakovaně objevují ve zkušebních otázkách. Již více než 25 let jsem členem zkušební komise Obchodní a průmyslové komory v Trevíru a mnohokrát jsem vznesl připomínky k ZFA - bez úspěchu. Měli byste využít svých zkušeností a aktivně se v této komisi zapojit.
    S pozdravem, Jan Eiring ( spolutrpící )

    Odpovědět
  5. Dobrý den, pane Betzi,

    Problém letošní maturitní zkoušky byl konečně rozpoznán a kriticky, ale objektivně prezentován! Sám jsem školitelem kandidáta letošní zkoušky a byl jsem zděšen a přemýšlel jsem o smyslu a důvodu tohoto zadání.
    A co hůř - což bohužel ve vašem článku není zmíněno - ne každá tiskárna dokáže v krátkém čase vytvořit barevně přesný nátisk. Například my jsme vydavatelství, které tiskne noviny 24 hodin denně, 7 dní v týdnu. Je to strašná námaha, nemluvě o nákladech na zastavení stávajících tiskových zakázek kvůli jedinému nátisku. Problém s přímými barvami je popsán naprosto výstižně. To ve mně vyvolává otázku, zda je "odbornost" ZFA dostatečná.

    U zkoušeného kusu II, na který jsou plánovány 2 hodiny, má být během několika hodin zhotoven barevně přesný digitální nátisk. Okamžitě jsem podal stížnost zkušební komisi. Je nutné vystavovat kandidáty takovému dalšímu stresu? Kvalitní digitální výtisk je zcela dostačující a také přiměřený zkoušce.

    Ještě jednou díky za tento vynikající článek!
    Jessica Appel

    Odpovědět

Napsat komentář

Souhlas s GDPR se skutečným zákazem souborů cookie